Search
Close this search box.

علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی

علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی

در این مقاله از سری مقالات وب سایت تاسیسات دات کام قصد داریم به بررسی علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را به خوبی کسب نمایید.

همانطور که می دانید دستگاه چیلر برای تامین سرمایش برای تهویه مطبوع و صنایع مختلف استفاده خواهد شد. در نظر داشته باشید که این سرمایش به صورت آبسرد و انتقال به آن توسط پمپ های سیرکولاسیون انجام خواهد شد.

چیلر تراکمی شامل چهار قطعه اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط است. به طور کلی چیلر ها با استفاده از کمپرسور فشار مبرد را به اندازه دمای کندانس بالا خواهد برد. کندانسور مبرد داغ به مایع تبدیل خواهد کرد. شیر انبساط به فشار را پایین می آورد؛ سپس دما نیز متناسب با فشار افت پیدا خواهد کرد.

 با ورد مبرد به اواپراتور چیلر در آنجا با توجه به فشار و دمای آب معمولاً به صورت بخار تبخیر می‌شود و سپس دوباره به کمپرسور وارد خواهد شد. در نظر داشته باشید که چیلر های تراکمی معمولاً در دو نوع هوا خنک و آب خنک تقسیم بندی خواهند شد.

چیلرهای آب خنک دارای کندانسور شل و تیوپ در مدار همراه است. با توجه مبحث علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی باید ذکر کنیم که در صورتی که چیلر سرمایش مورد نیاز را تأمین نکند؛ علت آن را باید در آلارم ها و از مدار خارج شدن کمپرسور چیلر جویا شوید.

 

علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی

آلارم های چیلر تراکمی

  • آلارم آنتی فریز

در ادامه مبحث علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی باید ذکر کنیم زمانی که دمای آب در خودرو توسط یک پراب دمای NTC به دمای ست پویت هشدار یخ زدگی برسد؛ کنترل از کارکرد سیکل تبرید خودداری خواهد کرد. به گونه کمپرسورها و فن ها به صورت کامل خاموش می‌شوند و به صورت توقف به حالت توقف می رود تا زمانی که دمای آب خروجی بالاتر برود.

در نظر داشته باشید در این حالت در صورتی که دبی آب چیلر واتر کاهش پیدا کند یا پمپ های چیلر با مشکل روبرو شوند؛ این آلارم ایجاد خواهد شد. همچنین در صورتی که گرفتگی صافی های پمپ ها، صافی ورودی به دستگاه باعث کاهش راندمان می شود.

در نظر داشته باشید که در این آب رفتن دستگاه به حالت آماده به کار و سپس روشن نشدن دستگاه پس از خاموش کردن دستگاه به صورت دستی انجام خواهد شد. بهتر است بدانید این آلارم ها در تمامی حالات دستگاه فعال خواهد بود.

  • آلارم پرشر سوئیچ فشار بالا

در ادامه مبحث علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی باید ذکر کنیم که این آلارم فشار بالای خط دیس شارژ حفاظتی خواهد بود. این سوئیچ پس از سنسور فشار در صورتی که سنسور کار نکند؛ به مدار وارد شده و مانع آسیب رسیدن به کمپرسور می شود.

در نظر داشته باشید که در چیلرهای تراکمی آب خنک به خاطر گرفتگی و عدم اسید شویی چیلر و در چیلرهای کندانسور هوایی به خاطر کثیفی کویل، خرابی فن کویل‌ها ایجاد خواهد شد. توجه داشته باشید که سوئیچ های خط فشار بالا به طور نرمال بسته می باشد و در صورت بالا رفتن فشار تیغه باز می‌شود که مانع رسیدن سیگنال کنترلی به پورت مربوطه می شود.

علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی

  • آلارم پرشر سوئیچ فشار پایین

زمانی که فشار به نقطه SPT برسد؛ سیکل مربوطه خاموش خواهد شد که توسط بالا آمدن فشار سوئیچ به حالت NC برمی گردد. در صورتی که آلارم مربوطه روشن شود؛ به صورت اتوماتیک بوده و دستگاه شروع به کار می کند. این آلارم عموماً به خاطر نشتی گاز خواهد بود.

در صورتی که نشتی گاز ادامه پیدا کند و برطرف نشود؛ باعث می شود تا گاز تخلیه شده و مانع روشن شدن چیلر شود. این مشکل می تواند به خاطر گرفتگی خط مایع، یخ زدگی شیر انبساط و همچنین عدم عملکرد صحیح انرژی انبساط و یا شیر برقی شود.

  • آلارم فلوسوئیچ اواپراتور

در ادامه مبحث علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی باید ذکر کنیم که یکی از آلارم های این دستگاه آلارم فلوسوئیچ اواپراتور می باشد. توجه داشته باشید که این آلارم بدون اینکه به وضعیت کمپرسور توجه داشته باشد و در زمانی که پمپ روشن است؛ فعال خواهد شد که از جمله مهمترین آلارم های دستگاه به شمار می‌رود.

زمانی که پمپ آب چیلر روشن شود؛ فلوسوئیچ توسط جریان تحریک شده و در کنترل وضعیت آن تغییر می کند و به حالت بسته می‌شود. در صورتی که جریان گردش آب در چیلر وارد اواپراتور شود؛ کنتاکتور پس از گذشت ۱۰ ثانیه آلارم فعال می‌شود که توسط خاموش کردن کلیه دستگاه مانع تولید خواهد شد.

در نتیجه باعث می‌شود تا از یخ زدگی و نشتی لوله های گاز جلوگیری کند. در نظر داشته باشید که این آلارم بسیار مهم بوده و باید عملکرد صحیح فلوسوئیچ آن هر سال قبل از راه اندازی بررسس شود. در صورت عدم عملکرد صحیح فلوسوئیچ باعث بروز آسیب‌هایی شدید به چیلر خواهد شد.

  • آلارم فن کندانسور

در ادامه مبحث علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی باید ذکر کنیم که یکی از آلارم های آن آلارم فن کندانسور می باشد.

در صورتی که در چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک در هر یک از فن ها خطای Short Circuit و یا Overload ایجاد شود؛ کنترلر  خطای ایجاد شده را دریافت کرده و سیگنال خروجی قطع می شود. آلارم مربوطه بر روی صفحات مربوط به آلارم ظاهر خواهد شد.

علت سرد نکردن چیلر و بررسی جامع آلارم های چیلر تراکمی

آشنایی با فروشگاه تاسیسات دات کام

فروشگاه تخصصی تاسیسات دات کام ارائه دهنده انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد. یکی از انواع سیستم هایی که توسط این مجموعه عرضه می‌شود؛ می‌توان به چیلر ها، فن کویل ها و … اشاره کرد.

تمام این سیستم ها توسط برترین برندهای داخلی و خارجی تولید شده اند و از کیفیت بالایی برخوردار می باشند. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره جهت انتخاب بهتر دستگاه کافیست از طریق شماره های ذکر شده در وب سایت https://tasisat.com/ با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره تاسیسات دات کام و راهنمایی برای بهترین خرید با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۶۵۵۳۸۸

۰۹۱۲۳۴۳۴۳۹۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *