Search
Close this search box.

آموزش کامل نحوه پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی

آموزش پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی

آموزش پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی

پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی از راهکارهای کاربردی برای اطلاع یافتن از مشخصات و داده های فنی دستگاه به شمار می رود. به طور معمول، بر روی بدنه کمپرسورهای کولر گازی یک برچسب مخصوص به چشم می خورد. بر روی این برچسب کلیه اطلاعات فنی کمپرسور از قبیل میزان ولتاژ و نوع گاز آن درج شده است.

بر همین اساس، این برچسب با نام های پلاک یا برچسب فنی کمپرسور شناخته می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که اطلاعات مندرج بر روی برچسب فنی در هنگام عیب یابی و تعمیر کمپرسور، به تعمیرکاران کمک شایانی می نماید.

آموزش کامل نحوه پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی

ذکر است که کمپرسور کولر گازی، از بخش های حائز اهمیت این مدل از سیستم های تهویه مطبوع به شمار می رود. اهمیت قطعه کمپرسور در ساختار کولر گازی به اندازه ای بوده که از آن با عنوان قلب تپنده دستگاه یاد می کنند. متراکم سازی گاز مبرد و آغاز سیکل تبرید تراکمی از کمپرسور یا واحد تراکم کولر گازی آغاز می‌شود. این قطعه با افزایش فشار گاز مبرد، زمینه مناسب برای به جریان انداختن مبرد و تکمیل سیکل سرمایش کولر گازی را فراهم می آورد.

پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی

نحوه پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی

۱- ولتاژ مصرفی کمپرسور

اطلاعات مربوط به جریان برق و ولتاژ مصرفی، یکی از بخش های پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی محسوب می شود. بر این اساس، در برچسب فنی اطلاعات مربوط به تعداد فاز و ولتاژ مصرفی دستگاه درج شده است. بنابراین، وجود داده هایی مانند ۲۲۰-۲۴۰V-50Hz 1PH، موید استفاده کولر گازی از جریان برق تک فاز، ولتاژ کاری ۲۲۰ ولت و فرکانس کاری ۵۰ هرتز می باشد. همچنین، در برخی از کمپرسورها عبارت ۳۸۰-۴۲۰V-50Hz 3PH، به چشم می خورد. این موضوع نشان دهنده استفاده دستگاه از جریان برق سه فاز با ولتاژ ۳۸۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز برای راه اندازی و کارکرد می باشد.

۲- نوع گاز کمپرسور

نوع گاز مصرف شده، یکی دیگر از قسمت های مهم پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی تلقی می گردد. متناسب با نوع و مدل کولر گازی، از گازهای R22 و R410A، برای فرآیند خنک سازی استفاده می شود. استفاده از گاز مبرد نوع r22 به علت خطرات زیست در بسیاری از کشورها ممنوع شده است.

گاز مبرد نوع r410a، به علت سازگاری با محیط زیست، از بهترین و باکیفیت ترین مبردها محسوب می شود. همچنین، قدرت برودتی بالای این نوع گاز مبرد، موجب استفاده گسترده از آن در بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع مدرن و پیشرفته شده است.

۳- Thermally protected

وجود عبارت thermally protected (حفاظت از کمپرسور در برابر حرارت)، یکی دیگر از بخش های پلاک خوانی کولر گازی اسپلیت به شمار می رود. این موضوع نمایانگر محافظت از کمپرسور در برابر حرارت زیاد و اضافه بار می باشد. بنابراین، به محض افزایش حرارت، قطعه کمپرسور به وسیله محافظ overload protector (OLP) محافظت می گردد.

۴- RoHS compliant

عبارت RoHS compliant درج شده بر روی برچسب فنی کمپرسور، خبر از سازگار بودن سیستم با محیط زیست می دهد. عبارت Restriction of certain Hazardous Substances (RoHS)، اشاره به قانون وضع شده در اروپا داشته که بر اساس آن، وجود ماده خطرناک و مضر برای محیط زیست و سلامتی انسان ها، در محصولات برقی و الکترونیکی مانند کولر گازی ممنوع شده است.

بنابراین، وجود نماد RoHS در کمپرسور کولرهای گازی، حکایت از عدم وجود عوامل مخرب زیست محیطی و سازگار بودن دستگاه با محیط زیست دارد.

پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی

۵- توان خروجی کمپرسور

از دیگر قسمت های پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی می توان به توان خروجی موتور دستگاه، اشاره نمود. به طور معمول، میزان توان و قدرت کمپرسور دستگاه بر روی برچسب فنی به صورت عدد و با واحد kw یا W مشخص شده است. بر این اساس، عدد مشخص شده در پلاک کولر گازی بر حسب واحد وات، توان خروجی موتور یا کمپرسور سیستم را نشان می دهد.

۶- جریان نامی موتور

جریان نامی موتور کولر گازی بر حسب واحد آمپر (A) به صورت دقیق بر روی پلاک دستگاه مشخص شده است. همچنین، بر روی پلاک دستگاه نماد ISOL، نمایانگر کلاس عایق بندی موتور می باشد. علاوه بر این، علامت IP، نوع استاندارد حفاظتی استفاده شده در کولر گازی را مشخص می کند. ضمنا، واحد RPM، سرعت چرخش کمپرسور را بر مبنای واحد دور در دقیقه نشان می دهد.

۷- Class Climate

کلاس آب و هوایی از دیگر بخش های پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی بوده که شرایط دمایی و طبقه بندی آب  هوایی دستگاه را مشخص می کند. کلاس آب و هوایی کولرهای گازی به سه دسته T1، T2 و T3، طبقه بندی می شوند.

خرید انواع کولر گازی ایرانی

دستگاه دارای کلاس آب و هوایی T1 برای مناطق و اقلیم های معتدل مناسب و مفید می باشد. کولرهای گازی دارای کلاس T2، برای مناطق سردسیر کاربرد دارند. مضاف بر این، کولرهای گازی با کلاس آب و هوایی T3، از بهترین گزینه ها برای استفاده در مناطق گرمسیری و حاره ای مانند مناطق جنوب کشور و سیستان و بلوچستان، به شمار می روند.

آشنایی با فروشگاه تخصصی تاسیسات دات کام

در این مقاله برای شما مخاطبین گرامی آموزش پلاک خوانی کمپرسور کولر گازی را بیان کردیم. همانطور که متوجه شدید بر روی کمپرسور کولر گازی اطلاعات لازم را درج می کنند که به راحتی می توانید با توجه به شرایط مد نظر خود دستگاه مناسبی را تهیه نمایید. در نظر داشته باشید که امروزه بیشتر برندها در تولید کولر گازی و اسپلیت ها از کمپرسور نوع روتاری استفاده می‌کنند که با هر شرایط آب و هوایی سازگار هستند.

البته ناگفته نماند که این نوع کمپرسور بیشتر در مناطق گرمسیری و معتدل بازدهی خوبی را دارد. توجه داشته باشید که شما مخاطبین گرامی می توانید کولر گازی را با توجه به شرایط محل زندگی خود انتخاب کنید. برای این کار نیاز به اطلاعات و آگاهی بیشتر می باشد که توصیه می کنیم با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید؛ و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید کولر گازی با اطمینان خاطر می توانید به صورت اینترنتی از طریق وب سایت تخصصی https://tasisat.com/ اقدام نمایید و از عملکرد و بازدهی فوق العاده این سیستم نهایت لذت را ببرید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره تاسیسات دات کام و راهنمایی برای بهترین خرید با شماره های زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۷۶۵۵۳۸۸

۰۹۱۲۳۴۳۴۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *